lördag 14 juli 2018

Torka och solgass


Lite åska eller massor av regn skulle sitta fint. Precis när jag skrev orden så tyckte både mannen och jag oss höra knallar i fjärran. Jag skyndade ut men möttes av en ljus och klar himmel ... kanske enbart önsketänk?

Igår var det så varmt att till och med mannen badade, två gånger! För dig som inte vet så hör detta till ovanligheterna, ungefär som att julafton inträffar en gång per år.

Vi hade arbetat ute i trädgården, klippt buskar, plockat in bär och rensat ogräs. Svetten rann och kropparna var överhettade (då hade temperaturen ännu inte stigit som den skulle komma att göra på eftermiddagen). Ett dopp i poolen var vad kroppen önskade mest av allt.

Kan dock bli för mycket av det goda. Inga vindpustar gör att luften står stilla och risken att bli överhettad stiger. Bad och Resorb underlättar men skugga är den bästa medicinen.


Jag som tål värme och sol känner inte efter, glömmer bort att använda solhatt, dricker för lite och får lida efteråt.

När vi bodde på landet för ett antal år sedan hade vi de bästa grannar man kan ha. Jag brukade säga till mamma att hon kunde slappna av, det fanns andra som såg till att jag skötte mig.

När jag arbetade i hetta utan hatt så påminde grannarna mig. De såg också till att jag drack bättre genom att spontant bjuda över mig för en dryckespaus. Om jag var för flitig så blev det fika. Eftersom de inte var min mamma så lyssnade jag tacksamt ... (min älskade mamma var också tacksam, hon visste hur jag fungerade).

Lite klokare har jag blivit men är jag för fokuserad på en uppgift så kan jag fortfarande glömma bort sånt som egentligen är viktigt, typ vätska, solhatt, solskyddsfaktor.

Ta hand om dig i värmen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar