lördag 17 juli 2021

Att få rädda ett litet liv

Vad gjorde du igår? Själv räddade jag en fjäril (från butiksdöd). 

När jag anlände till jobbet och tagit fram dammsugaren för att städa innan öppning så upptäckte jag en oväntad gäst, en fjäril, Påfågelsöga.

Först såg den enbart svart ut, där den satt helt stilla och med ihopfällda vingar, som om den sov eller möjligtvis spelade död. Jag petade försiktigt på den och då öppnade den vingarna. Fjärilen lät mig beskåda den i hela dess prakt.

Önskade att jag kunnat fota, först den svarta siluetten som var så stilren och stilistiskt vacker och sen de utslagna vingarna men ville inte störa genom att ta fram min mobil. 


Jag dammsög och öppnade därefter butiken, ställde upp dörrarna på vid gavel så att fjärilen skulle kunna flyga ut, den gjorde den inte ...

Hämtade ett pappersark och fick Påfågelsögat att kliva upp på det. Balanserade och bar fjärilen ut genom dörren och bort till en Magnolia där jag lät den kliva av. Uppdrag slutfört! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar