torsdag 16 februari 2023

Samma lika fast svårare



Det finns uppgifter som bär emot och som det är lätt att önska och hoppas att någon annan kunde axla. Samtidigt vet du att ansvaret är ditt, enbart ditt och att det i slutänden handlar om att agera oavsett om det är lustfyllt eller inte. Bita ihop och "göra", så bra som situationen tillåter och med de "verktyg" som du skaffat dig.

Jag har ingen kvinnlig list, har aldrig haft och kommer knappast att skaffa mig, ligger liksom inte i mitt dna. Tyvärr.

Så vad handlar allt detta om?



Audrey. Hon observerar och är en av de smartaste katter jag träffat. Lägger ihop och förstår. Hon må vara liten och oerhört söt men försök aldrig lura henne. Fungerar inte. (Hela er relation riskerar att braka.)

Mannen upptäckte härom dagen att dreglet smittat av sig till vår prinsessa. Precis som S blir hon rädd och undrar vad som händer, vilket innebär att det är svårare att komma nära. Katterna myser inte tillsammans som de brukar på grund av Stanleys illamående efter spolmasken, hans droppar i nacken som säkert luktat och hans dreglande. Audrey har hållit distans och Stanley har inte orkat vara den starka, trygga. Nu mår S bättre och A sämre. Ombytta roller. Vad vi vet så har Audrey inte kräkts men hon har börjat dregla.



Jag har köpt pipett med avmaskningsmedel att droppa i hennes nackpäls. Problemet är att få A att ligga stilla och låta mig behandla henne. Hon har nosat på förpackningen och den lilla tuben samt lyssnat på mina instruktioner och förklaringar. Ingen fasthållning. Inget tvång. Ett par droppar i pälsen gör inte ont. Men tillståndet att dela pälsen i nacken och droppa har ännu inte getts ...

Har även pratat med Stanley, bett honom bjuda in A till mysvila så hon blir lugn och känner sig trygg DÅ finns möjlighet att lyckas. Han lyssnade också men har heller inte sagt ja.

Nu leker de ... 



Fick (nyss) en chans men sumpade den. Stanley bjöd in Audrey och de kröp ihop i mannens läsfåtölj. Väntade lagom länge så A kommit till ro. Fick klappa och smeka båda. Problemet var att hon låg bakom och för att droppa medicinen så skulle jag behöva lyfta handen och armen över bådas huvud. Inte okey. Där rök den möjligheten. Suck.

Vi får väl se om hon blivit behandlad när jag postar detta (tolv timmar senare)?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar