söndag 31 mars 2024

Cold case



Jag har alltid älskat gåtor av alla de slag, problemlösning samt detektiv- och kriminalmysterier. Att få klura och använda varenda hjärncell för att (förhoppningsvis) hitta motiv samt svar. Försöka tänka tvärtom, höja blicken och se helheten på samma gång som de små detaljerna behöver få utrymme.

Tänk dig min lycka att få ett kallt fall i present av mannen och Lejonkungen. Kuvert med bevismaterial, fallbeskrivning, en karta, förhörsprotokoll, fotografier, kartläggning plus ett rött kuvert märkt FACIT. Mannen plockade snabbt åt sig lösningen och meddelade att det var för honom vi andra två skulle lägga fram seriemördarens namn, motiv samt all bevisning.



Jag och Lejonkungen bildade ett perfekt team, med sonens kompetens inom psykologi, profilering samt kunskap om hjärnors svarta baksidor och min starka intuition klarade vi upp morden innan det blev dags att äta middag (tog oss typ en timme).

Vi visste att om vi presenterade fel namn för mannen så skulle han precis som Brasse i Fem myror är fler än fyra elefanter säga "fel, fel fel!" och låta oss återgå till detektivarbetet.

Det blev dock inga fel, det blev rätt och toppbetyg. Vi hade hittat ledtrådarna, dragit rätt slutsatser och kunde presentera mördaren, bakgrunden, motivet samt bevisa att det vi intuitivt kände faktiskt var sant. Hurra för oss!

Så kul! Detta vill jag göra fler gånger.


Dream team för många är sedan





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar