tisdag 11 juni 2019

Det är BURKEN som vägrar ge mig information och i ärlighetens namn så är Google inte mycket bättre!


Salmiak mix ... är inte lätt att få tag på. Med titeln Apotekets salmiak mix så gick jag in på närmaste apoteket för att göra inköpet men där såg personalen ut som frågetecken och hänvisade mig till någon matvarubutik.

Hade tidigare scannat hyllorna på ICA, där Kung Markatta har sin produkter men utan resultat. Kollade även efter lakritspulver eftersom det är "typ" samma sak men hittade inte det heller, trots att butiken både är stor och välsorterad. (Notera att lakritspulver kan finnas, den mänskliga faktorn, i detta fall jag är inte alltid att lita på OCH jag frågade ingen.)


Mina hjärnceller arbetade hårt och intensivt. Hur skulle jag nu kunna göra den coolaste tårtan när en av huvudingredienserna lekte kurragömma?

Nytt apotek gav samma nitlott. Beslöt att kolla på Willys. Expediterna skakade på huvudet men var hjälpsamma. Tre personer kopplades in och resultatet blev en mindre burk lakritspulver. JA!!!

Äntligen! Nu kan jag baka. Eller? 

Jag behöver mixtur alltså vätska men ingenstans hittar jag instruktioner eller måttenheter. Hur mycket behöver jag???


Googlade och blev inte så mycket klokare. Hittade en uppgift som jag tolkar kan vara relevant, 1 tsk verkar vara enheten jag bör prova till tårtan ... kanske ... hoppas ...

Som du märker så är det inte jag som experimenterar denna gång, det är BURKEN som vägrar ge mig information och ärligt talat så är Google inte mycket bättre.

På något vis kommer jag att lösa dilemmat men nu får det bli på mitt sätt (genom att testa mig fram samt använda min intuition och magkänsla).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar