söndag 15 december 2019

När jag "typ" bjöd på smörgåstårta?!?


Emellanåt blir det inte som planerat. Vad gör du då? Låtsas som att det här "är precis som jag/vi tänkt"? Eller gör du på ett annat sätt?

Igår ägnade jag förmiddagen åt att fixa smörgåstårta samt annat som vi ville bjuda på när brorsan med flera skulle dyka upp och eftersom jag skulle arbeta så inväntades fikagästerna tidigt, kl 12.

När Lejonkungen steg upp och frågade om mat, svarade mannen att jag "typ" gjort en smörgåstårta?!?
Vad då "typ"???

Hur som så kom gästerna, vilka gav "skaffningen" tummen upp. Mysiga timmar vid bordet innan det oförutsedda inträffade. Dörrklockan ringde och mannen (som redan var trött av social samvaro) öppnade ytterdörren. Där stod nästa advents gäster ... en vecka för tidigt!

Oops ...


En halvtimme innan jag skulle behöva åka för att arbeta. Vad gjorde vi? Låtsas självklart som det regnar och bjöd in sällskapet. När sedan 45 minuter gått så hade jag inget alternativ utan var tvungen att meddela att jag behövde åka. Brorsan som visste tackade för sig och åkte hemåt i samma vända.


Flera timmar senare (när jag kom hem så) fick jag reda på att "nästa veckas adventsgäster" stannat en bra stund. Trevligt, absolut men för en man som sakta återhämtar sig från sin utmattning så blev det lite för mycket av det goda. Ingen hustru att bolla över till ... hon drog för arbete. Ingen möjlighet att dra sig undan för att vila ... kort sammanfattning från mig: grymt bra jobbat av min älskling! (Även om priset han fick betala efteråt var högre än vi önskat).

Måndag är visserligen en arbetsdag men just denna går i vilans tecken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar