lördag 28 oktober 2023

Raggsockor och dubbla fingervantar ...



Höstigt och kallt ...

När temperaturen ligger runt nollstrecket (hela dagen) fryser jag, det är känt sedan länge. Visst är undertecknad född och uppvuxen i Norrland men minns aldrig att jag frusit så mycket där vid samma gradantal (kan ha förträngt men kylan i min hemstad är torrare och lättare att klä sig mot). Sanningen att säga så har jag levt i stort sett hela mitt liv i Uppsala, flytten skedde efter gymnastiet. Universitetsstudier på lärarhögskolan och så blev jag kvar. Från arton års ålder har min hemvist varit och är fortfarande Uppsala. 



Trots kylan ägnade både jag och mannen många timmar utomhus, däck byttes och första omgången av löv räfsades bort. Ett antal vändor med skottkärran och gräset blev grönt igen. Det stora lövsläppet har ännu inte inträffat men att städa med jämna mellanrum underlättar.

Trots raggsockor och dubbla fingervantar bet sig kylan fast och trängde in i märg och ben. En stor kopp hett te behövdes för att tina upp mig.

Idag behövs inte räfsan, idag blir det mys med Lejonkungen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar