söndag 12 november 2023

Sorry syrran, jag har blivit som "dem"



Jag skrattade till och hörde mig själv säga samma ord som både min bror och numera min man har sagt till mig (vid upprepade tillfällen). I andra änden av luren hade en av systrarna precis trampat i klaveret ... eller inte beroende på hur du väljer att se på saken.

Farsta är om du frågar brorsan och mannen en förort till Stockholm MEN om du är född och uppvuxen i Skellefteå som jag så är det något vi firar: Fars dag.

Dialekten drar ihop och förkortar, helt logiskt för alla norrlänningar men kanske underligt för svenskar som kommer ifrån andra delar av landet?



Nåja, det lustiga (eller olustiga) var att JAG rättade min syster ... tror aldrig att det hänt tidigare (vad gäller firandet av Fars dag) men just igår slank kommentaren ur min mun och undertecknad blev lika förvånad som syrran.

Kanske har jag bott för länge i min hemstad (faktiskt sedan jag fyllt arton så det är många år, betydligt fler än de i min födelsestad) eller så har brorsan och mannens kommentarer fastnat? De brukade säga:

"Så konstigt, vi andra firar våra pappor medan Mia firar en förort till Stockholm!"

Eftersom jag ledsnade på deras ret ansträngde jag mig för att lära om och säga "rätt", fram till igår morse då tungan slant och jag drog ihop samt tappade ändelsen på slutet: Farsta. Jag hörde men innan jag hann ändra de sagda orden så reagerade mannen. Han såg sin chans och tog den, påminde mig retfullt och det enda undertecknad kunde göra var att rycka på axlarna 1 - 0 till honom.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar