torsdag 14 januari 2016

Hemarbete ...

Nu är jag på gång, äntligen! Mina hattar har legat i dvala ett tag och jag har vare sig haft tid, lust eller inspiration att ta upp min design.


Den väcktes på nytt när jag fick en hattstock av min svägerska. Hon som ägt och drivit en hattbutik har massor av hattstockar (nedpackade). På nyårsafton när vi träffades hemma hos henne och min bror stod två trähuvuden framme och jag fick äran att välja ett.

Det blev ett svårt val. Skulle jag välja den estetiskt vackra hattstocken eller det praktiska mer användbara när en hatt ska byggas upp? Båda var av trä och utstrålade flärd, kunskap och historia. Gissa vilken jag valde!?


Den estetisk vackrare, inte det jag kunde ha mer praktisk nytta av. Är jag smart? Kanske inte. I vilket fall som helst så knackade inspirationen på och motivationen kom hand i hand, dessutom har jag plötsligt haft tid nu när vikariatet är avslutat.


Det har varit filthattarnas vecka. Stärkelsesprej, sax, nål, tråd och alla knappnålar lägenheten har att erbjuda. Fram med strykbräda och strykjärn (jag som annars aldrig använder dessa, de är typ mannens).

Resultat: en blå filthatt har färdigställts, en grön hatt är klar att dekorera och till sist ett purpur färgat experiment vilket jag ännu ej har tänkt färdigt kring


Förutom att jag tagit upp hattdesignen igen så har ett mål dykt upp. Jag vill ha en utställning! Hur, var och när är frågor jag inte har svar på men motivationen önskar en belöning i form av exponering. Tips och förslag mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar