lördag 16 januari 2016

I hemmets lugna vrå

Mannen har köpt en motionscykel, den monterar han på min yogamatta. Ja, han har fått lov, jag äger två stycken. Tagna av stunden sitter jag med en av våra katter i knät och tittar på som om monteringen vore ett spännande teveprogram.


Emellanåt utövar mannen omedvetet yoga, då han låser fast pedalerna med sitt underben för att kunna dra åt någon skruv. Det är lugnt och harmoniskt hemma hos oss. Spotify ljuder i bakgrunden och jag smeker katten över ryggen.

Det är som att bevittna en inspelning av Äntligen hemma: hur du monterar ihop ett träningsredskap. Funderar på om jag ska lämna soffan för att städa lägenheten men kommer fram till att jag sitter skönt. Dammsugaren och toaletterna finns kvar.



Lyfter blicken och ser några av mina hattar som väntar på dekor. Kanske jag ska hämta en av dessa och krypa tillbaka upp i soffhörnet och sy? Då skulle vi jobba båda två, vicka med tårna i takt till musiken och yttra några ord när vi har lust. Kanske. Jag sitter kvar och känner mig skönt avslappnad och lat, blir nog kvar i soffan en stund till. Känner på mig att detta kan bli en skön dag.

Avslutar bloggskrivandet. Mannen undrar om jag vill provsitta cykeln så nu lyfter jag på rumpan och lämnar soffan. Vem kan säga nej till ett sådant erbjudande?


Hoppas att du också har en skön helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar