fredag 22 februari 2019

Du får göra om ALLT, du hade ju ändå gjort fel


Igår under min härliga fredag så skulle jag klämma in lite bokföring innan en yinlunchklass, helt kort för att checka av. Visade sig att min prövotid vad gäller bokföringstjänst gått ut och att det är dags att signa. Jag är riktigt nöjd med all support jag erbjudits så tanken var att klicka i rutan för köp.

Var inte alls så enkelt. Siffrorna stämde inte, summan var över tusen kronor högre än den som utlovats? Misstänkte direkt att det förvalda valet blivit fel men hur jag än försökte så kunde jag inte ändra???


Alltså support igen. Fick kontakt med en hjälpsam kille som bekräftade min känsla men som hur han än försökte inte heller kunde hjälpa mig. Visade sig dessutom att jag öppnat två konton, antagligen för att jag kommit på att det borde kopplas till min företagsmejl och inte till min privata E-post adress. All bokföring som utförts hade gjorts i mitt namn.

Så fick jag frågan om jag valt kontant eller faktureringsmetod?

Efter letande i min pärm, där papper från Skatteverket finns så tyckte jag mig läsa faktureringsmetod.Fick då veta att det antagligen var anledningen till det dyrare priset.

Men hur hade jag tänkt? Kontantmetoden är det jag borde ha, allt annat verkar både knäppt och onödigt. Fick information om att det eventuellt inte skulle gå att ändra ... åt ena hållet men sällan från faktureringsmetod till kontantmetod. Suck. Dags att ringa Skatteverket.


Telefonkö. När det så äntligen ringer kunde jag inte svara, skulle ha yinyogaklass och avbokade därför samtaletet. Efteråt var telefonkön dubbelt så lång.

När telefonen ringde satt jag och mannen i bilen, dålig timing. Jag tog samtalet och fick veta att det inte finns någon metod registrerad eftersom jag ännu inte registrerat min moms. (Ja, jag ska det står på to do listan)

Ringde killen på bokföringstjänsten.Efter många om och men avslutades mitt ena konto, det där all bokföring gjorts. Kvar finns kontot i mitt företagsnamn som är rent och blankt. Fick veta att jag behöver göra om ALLT! Två månaders in och utgifter. Jag hade ändå gjort fel ...

Jag gapskrattade. Vad ska jag säga? Lär mig genom att göra misstag, att göra fel.

Den korta avcheckningen blev en långbänk. Tar helg i en dag och sätter mig tidigast i morgon söndag med bakläxan. Så kan det bli ... jag är en riktig rookie.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar