lördag 6 april 2019

Vår oinbjudne gäst både tvättar och badar sig ogenerat i dammen


Det är inte nyttigt att klippa och/eller såga grenar på träden i vår trädgård! Visserligen är det nödvändigt, förhållandevis rofyllt, bitvis jobbigt och svettigt men inte nyttigt ... för mina ögon.

När jag kapar fjolårsskott alternativt grenar så står jag på marken, på stege eller så klättrar jag i trädet, det som passar bäst. Enklast är att vara bland grenverket, att komma nära, vilket emellertid ofta innebär en balansmanöver.

Jag älskar att klättra i träd MEN inte att få "sågspån" i ögonen!

Vinden blåste det finkorniga spånet in i ögonen på mig, ungefär som att det regnade partiklar av stoff rakt in när jag behövde se för att kunna såga rakt.


Irritationen höll i sig hela kvällen. Hjälpte varken med ögonskölj eller droppar, ett "skav" retade vänstra ögat under ögonlocket.

Kanske borde gjort som vår oinbjudna gäst, den som dyker upp vid middagstid och helt ogenerat både tvättar och badar sig i vår damm? Flera kvällar i rad kan vi notera hur snyltgästen njutningsfullt rengör sig. Ett kallbad innan kvällen och mörkret anländer.

Kanske det vore något? Bada med en skata? Det finkorniga dammet skulle kanske vara putsväck direkt? Inte vet jag och kanske inte skatan heller?

Låter skatan behålla dammen, jag fortsätter med ögondroppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar