fredag 4 september 2015

Över 40 år och redo för soptippen? Knappast!

Läste en debattartikel i Resumé och vet att debattören har rätt i sak. Personer över 40 år (och framför allt äldre än så) är oattraktiva på arbetsmarknaden trots många års erfarenhet och livsvisdom.  Hur kan det ha gått så fel? Om du missat artikeln så hittar du den här

http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/09/02/vi-kan-inte-fortsatta-slanga-folk-over-40-ar-pa-tippen/

Alla vi som är mitt i livet, kanske passerat halvlek men ändå är fulla av liv och tänker oss att vi ska dansa på bordet när vi fyller hundra, ska vi bara deppa ihop om vi förlorar jobbet och behöver söka nytt? Aldrig, jag vägrar! Efter att ha sett "Det är inte så dumt att bli gammal" om Dagny (Sveriges äldsta bloggerska, 103 år) så vet jag att jag har rätt.

Alla behövs på olika sätt, gammal och ung. Erfarenhet och livsvisdom kan inte ersättas. Ingen är fullärd när de är tjugo eller trettio, faktum är att vi har förmågan att utvecklas hela livet (om vi vill)
En arbetsgrupp som består av olika åldrar, kön, kulturer ja allt som står för mångfald brukar vara de bästa. Så till er alla rekryterare och ni företagare som anställer: skärpning, sluta nobba och mobba människor över 40 år genom att lägga deras ansökningar i papperskorgen! Kalla åtminstone till intervju och låt bäste man/kvinna få jobbet.

En lista på några plus för oss mitt i livet:

  • Kvinnor över 40 blir inte gravida i samma utsträckning som yngre
  • Kvinnor och män +40/50 är inte heller föräldralediga lika mycket
  • Kvinnor och män +40/50 VABar mindre
Själv tänker jag aldrig ge upp. Mitt drömjobb finns någonstans runt hörnet. Jag ska bara klura ut vad jag vill bli när jag blir gammal.

Happy Friday!


Fotograf Mats Haglöf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar