tisdag 14 juni 2016

En, två och tre dagar ... check

Meditationsutmaningen fortsätter:


Dag 2 Kundalini shaking:
I denna lite annorlunda meditation uppmanas jag att skaka loss hela kroppen, blunda och låta musiken fylla mig. Shaking, shaking, shaking! Samtidigt som jag satte på den länkade musiken startade jag timern (femton minuter). Kanske känns det fånigt att dansa med stängda ögonlock? Stäng så fall in dig i ett rum. Efter att kroppen fått skaka loss och mjuka upp muskler i ett par minuter är det dags att sätta sig i meditationsställning alternativt lägga sig på golvet i savasana. Jag valde det senare, mattan var utrullad så jag la mig tillrätta.

Vad jag inte tänkt på innan men som jag stördes av var musiken, jag hade låtit den spela vidare. Att meditera blev därför knöligare. Musiken kändes speedad och jag fick försöka stänga ute den ... inte helt lätt! Så tips från coachen ;) pausa tonerna för att lättare kunna slappna av.


Dag 3 Tratak / Tänd ett ljus
Dags för en lugn sekvens. Jag bullade upp med kuddar på balkongen, vilka jag satte mig gränsle över för att testa en ny meditationsställning. Så tände jag ett värmeljus i en av våra ljuslyktor och placerade framför mig. Timer startades (15 minuter) och jag tittade fokuserat på den lilla ljuslågan. Uppgiften var att låta blicken vila på samma punkt i två minuter var efter jag blundade och försökte se samma låga men nu inne i huvudet. Lugn andning. Efter ytterligare två minuter öppnade jag ögonen igen för att med vaken blick studera samma ljus tiden ut. Då dog lågan! Oops ...

Jag lät blicken vila på ljuslyktan istället, den varken fladdrade eller dansade. En stilla, stadig ljuslykta med ett utbrunnet värmeljus. Dagens meditation blev en utmaning av det faktum att jag helst vill blunda, för mig är det lättast att fokusera på mig själv bakom stängda ögonlock.

Sittställningen passade mig, sliter inte på höften som halv lotus gör, den kommer jag att återvända till fler gånger.

Här har du återigen länken till Josefine Bengssons meditationsutmaning
http://josefinesyoga.metromode.se/2016/06/14/meditationsutmaning-dag-3-tand-ett-ljus/#comments



Jätterolig utmaning!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar