fredag 6 januari 2017

När det inte finns några ursäkter längre

Söndag på en fredag ...

Trettondagen efter jul, en röd dag men trots det fredag just denna vecka. Alla vet vad det betyder: städdag! Åtminstone om du heter Pippi Långstrump.


Hos oss finns inga speciella dagar då det ska städas, vi röjer i stället när tillfälle eller lust finns samt de gånger då det inte finns någon återvändo längre. Idag är en sådan dag. Jag och mannen delar uppgifterna mellan oss.

Minns min mammas förmåga att delegera det hon själv tyckte var tråkigt, att städa var en sådan uppgift. Jag har ärvt hennes inställning, inte förmågan att delegera (den jobbar jag på) utan känslan inför städning. Har därför ett snyggt yttre, inga grejer som ligger slängda huller om buller ... men dammet frodas på hyllor.


Mammas fredagsuppmaning till mig och mellansyrran var:
"Mia, du dammsuger övervåningen så tar X undervåningen. Jag tar trappan."
Smart mamma! Även om hon städade toaletterna så drog hon vinstlotten.

Så idag är det bara att kavla upp ärmarna och köra igång, renare ska det bli.


Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar