torsdag 12 oktober 2017

I "filmträsket"

Vad gör jag en ledig dag då det regnar?


Efter yoga och annat som ingår i min normala dagsrutin så hängde jag med sonen eftersom han också var ledig. Det börjar bli en vana nu, torsdagar med Lejonkungen. Bästa mysdagarna!

Igår kollade vi på film, inte sådana du ser på bio utan hemmaproducerade verk med några år på nacken. Kidsen, både Lejonkungen och Astronauten älskade att skriva, skådespela, sjunga, dansa, filma och producera. Vissa scener är riktigt imponerande medan andra är typiskt amatörmässiga. Vilken skatt och vilka skratt vi njutit av!

(En gymnasieproduktion var ruggigt bra, wow! Hade gett samtliga inblandade stort A i betyg. Skruvad humor, coola karaktärer och snyggt filmad med engelska som det talade språket.)


Att (i några av produktionerna) se vårt tidigare hus, den stora tomten och naturen runt ikring är både magiskt och häftigt, så många minnen. En dokumentation hur vi bott, som ett "hemma hos reportage" men utan styling, så mycket bättre visat än alla de foton som finns bevarade.

Högt och lågt i en salig blandning. I våra söner finns teaterapor ... eller fanns (?!) Äpplen och päron faller inte långt ifrån träden haha.

En annan filmsnutt var mer sportreportage. Storebror som reporter, lillebror som atlet och en kompis som fotograf. Vår studsmatta och husets brandstege var själva scenen för det tilltänkta rekordförsöket. Lejonkungens plan var att hoppa från brandstegens åttonde pinne ned på studsmattan., han börjar lågt och arbetar sig uppåt. Säger bara vårt hus var högt. Efter att ha flugit från sjunde trappsteget med bravur så knackar mamman (jag) på rutan. Leken dör ... Dags att sluta säger reportern och rekordförsöket får inte ens äga rum ... vilken glädjedödare jag var.



Förutom att hänga med sonen så har jag faktiskt läst igenom gamla barnboksmanus. Har ett sparat som jag inte tror att jag skickat vidare till något förlag, en favorit. Länge var tanken att den novellen skulle ingå i ett större sammanhang, att jag skulle skriva flera berättelser och försöka ge ut dessa i en temabok. Kom aldrig vidare. Manuset har legat i "skrivbordslådan" och nästan glömts bort. Idag tryckte jag på "skicka knappen" ... Oops

En annan plan jag hade var att både designa hatt och/eller sätta mig ned för att illustrera min egen text, blev inget gjort, vi hamnade i "filmträsket", ett trevligt ställe att tillbringa en alldeles vanlig torsdag.


Ha det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar