torsdag 15 februari 2018

"Du har så mycket hår ... och så långt"


Under vår nästan dygnslånga frånvaro av fjärrvärme hann vi elda tre eller fyra gånger i öppna spisen. Som mannen sa: vi behöver inte spara på någon ved, det är ingenting vi behöver packa inför flytten.

Kallt i vissa rum men skönt framför brasan.

Eftersom jag inte tänkte mig för i tisdags så fick jag lov att tvätta håret i köket. Inget varmvatten ... men vad gör det när fungerande vattenkokare finns?!

Mannen konstaterade att det varit enklare för honom (han hade tänkt innan och duschat ordentligt kvällen innan) med sin kortsnaggade frisyr.

"Du har så mycket hår ... och så långt."


Inga problem tänkte jag och blandade kallt vatten från kranen med det uppkokade. So far so good. Problemet för mig uppstod när jag skulle skölja ur schampot, tillbringaren av plåt var stor och
utrymmet knappt dessutom hade jag svårt att måtta över huvudet.

Mannen fick assistera. För varmt! Sköljde i kallvatten och tänkte på Nordnorge, på det kalla bäckvattnet vi använde under somrmarveckorna på Sätra. Då när skallen nästan fick frostskador ...

Masserade in balsam. Drog kammen genom håret eller drog, den fastnade direkt i trasslet. Fick ta små små slingor och strukturerat arbeta mig igenom hela min kalufs. Puh!

Mannen testade kannan igen och nu var vattnet lagom varmt. Jag fick hjälp att skölja ur balsamet. Ett annorlunda sätt för mig att tvätta håret en vanlig onsdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar