söndag 30 juli 2023

En bild kan säga mer än 1000 ord ... eller inte



När jag för många år sedan arbetade inom specialundervisningen och hade äran och lyckan att få ansvara för samt hålla klasser med fritt skrivande så kunde det hända att vi använde oss av händelsebilder. Dessa låg i en låda med lock och meningen var att de skulle ge inspiration. Hjälpa eleven att fantisera över ett foto och skapa en berättelse ... om inte annat så fanns det alltid möjlighet att enbart beskriva bilden.

I veckan har jag publicerat gamla minnen och inlägg som dykt upp på Facebook, idag bjuder jag på en bild utan text.



Fotot är från en musikvideoinspelning. Scarlet skulle släppa sin andra singel och vi var några som fick vara med och agera hemmafrus robotar vilka fått nog, totalt krakelerat och förvandlats till söta demoner. Otroligt roligt.

Tänker att denna bild aldrig hade hamnat i händelselådan, den är inte PK. Vi utförde dessutom en knivdans. Uppmaning till våld är inte okey och framför allt inte under lektionstid i skolan. Att videon lekte med ironi och könsroller spelar ingen roll, eleverna hade inte förstått (våra var för unga).

Men ... detta foto får mig ändå att le. Jag fick leka, agera framför kameran och upptäcka att jag var grymt bra på det. Ett roligt minne.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar