måndag 14 december 2015

Är det en leveransskada på badkaret? Men hallå!???


Jaha, vad ska vi säga? Som det är nu så får vi ställa in oss på att leva med ett halvfärdigt badrum en månad till ... Kaklet som beställdes hinner inte levereras förrän i mitten av januari nästa år. Vår beställare har räknat fel. Trist för oss!


Idag skulle jag ta emot leveransen av det nya badkaret. Mannen hade betalat extra för att vi skulle slippa bära det tunga badkaret uppför de sugande 66 trappstegen i vårt trapphus. Med tandvärk som måste åtgärdas kollade han klockan för att komma fram när telefontiden startade. Jag lovade att ta emot leveransen och se till att bärarna placerade karet där vi ville ha det.

Jag skuttade nedför trappan och hälsade. När vi står i minusgraderna utomhus så säger plötsligt en av de som ska bära upp den stora kartongen: "Fota det här märket. Det är en leveransskada. Ta en bild så att de ser att klistermärket satt här innan vi bar upp kartongen"

Jag hajar till. Är det en leveransskada på badkaret? Men hallå!???


Jag frågar vad de menar med det de nyss sagt? Om badkaret är trasigt vill vi inte ha det, då är det ingen idé att de bär upp det till oss. Jag tänder till men håller mig lugn, säger att jag tänker hämta min man.

Sagt och gjort, uppför alla trappor. Mannen stönar men kommer. Han har ett schysst och konstruktiv sätt att möta våra bärare. De undersöker emballaget och ringer leverantören. Efter många om och men så konstaterar de att märket inte betyder transportskada.  Finns inga synliga tecken på att något skulle vara trasigt. Vi pustar ut.


Så nästa problem, porten öppnas enbart till hälften. Vi har dubbeldörrar och sprintarna som håller dörr nummer två på plats vill inte ge med sig. Vi provar olika redskap för att pilla upp den nedre sprintern. Jag meddelar att vi ev måste gå en omväg via grannporten, längre sträcka att bära men markplan. Då ger sprintern efter och öppnar sig.

Mannen som har tandvärk och är sen till jobbet kommer inte undan, han får hjälpa till att baxa upp badkaret. I sanningens namn erbjuder han sig eftersom han ser att det är för tungt för mannen och kvinnan som vi betalat att hjälpa oss.

Nu står paketet på plats i trapphuset. Mannen har gått till jobbet och samtidigt hunnit boka en tandläkartid till eftermiddagen. Livet går vidare i vår rymdkapsel. Nu hoppas vi att det efterbeställda kaklet kan monteras i januari men att vi kan använda badrummet redan före jul. Vore skönt att få duscha hemma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar