torsdag 10 december 2015

Dagens höjdare, det oväntade Luciatåget ute på gatan


Jag lyfter upp vänsterfoten i handfatet och vrider den så att jag kan ta ut den pyttelilla sticka som letat sig in på undersidan av stortån. Med en tunn säkerhetsnål lyckas jag operera ut den minimala elakingen som bråkat med mig och skickat ilningar av smärta när jag rört mig. Så ja nu kan jag gå som vanligt igen!


Just nu lever vi i det stora mörkret, andra gäspar ... jag gäspar. Tröttheten lurar runt hörnet och jag tror att jag klurat ut varför. Det sägs att solen aldrig visar sig i Kiruna under december månad. Jag tillbringade många jular och nyårshelger i nordligaste Sverige under min uppväxt. Det finns en skillnad, Kiruna får snö och den ligger kvar så här års. Snön sprider ljus. Jag tänker att just nu är det mörkare hos oss än de har långt uppe i norr. De låga molnen och den svarta asfalten gör vårt mörker kompakt. Svart när vi vaknar och mörkt när vi tar oss hem på kvällen. Är det konstigt att vi gäspar? Knappast.


Inte heller underligt att jag sätter på mig träningsbyxorna bakochfram innan passet. Märker ingenting annat än att jag flera gånger drar i tightsen för att jag tycker att de sitter obekvämt, ännu värre blir det när jag gör situps. Någonting gör ont under ländryggen, det trycker mot ryggen och jag förstår fortfarande inte? Så reser jag mig, låter fingrarna löpa längs ryggslutet och upptäcker dragskon med snöre och knut. Nu trillar enkronan ned!


En rolig sak som inträffade idag på jobbet var det tidiga Luciatåg som passerade utanför butiksfönstret. Alla ingredienser fanns med: Lucian, tärnor, stjärngossar och tomtar. Vi hörde musiken innan vi såg tåget. Här slutade det traditionella. Vad vi såg var en rullande procession, nyskapande och innovativ. Stora leenden spred sig och dagens Luciatåg blev också dagens snackis, en riktig glädjespridare och stämningshöjare så här i det becksvarta decembermörkret.


Tack för all julbelysning som lättar upp och tack ni som körde bilarna i Luciatåget!  Nu väntar jag på snön som jag önskat mig i någon vecka, hoppas att den anländer i lagom tid före jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar