söndag 27 december 2015

Är det vardag idag?

Eller är det en mellandag? Kanske både och? Verkar som att många, många är lediga även om jag arbetar. Efter julhelgen känner jag mig fullkomligt desorienterad, jag vet inte vilken veckodag det är!

Alla dagar hittills har varit specialdagar och har de inte varit det så har det varit en vanlig röd söndag. Så länge vi är lediga så spelar det ingen roll, det är när planering ska ske eller när jobbet kallar som jag tänker tanken: vilken veckodag är det idag? Ett I-lands problem, jag vet men emellanåt nog så viktigt att hålla reda på.


Kommer plötsligt att tänka på något som min pappa berättade om begreppet tid. Något av det bästa han visste var när han fick vistas i orörd natur. En favoritplats var en liten fiskestuga i nordligaste Norge som tillhörde vår släkt. Belägen mitt ute i vildmarken, flera mil från civilisation och där båt alternativt helikopter fortfarande är det enda sättet att ta sig till hyttan.

Min pappa älskade att vara där. Han fiskade röding och laxöring. Han målade. Det första min far sa att han gjorde när han kommit fram med båt var att ta av sig klockan, den stoppade pappa långt ned i ryggsäcken. Sen åt han när hungern knackade på, sov när han blev trött och däremellan fiskade och målade han.

Pappa befann sig i nuet, i sin bubbla med sin biologiska klocka som vägledare. Ingen störde och ingen annan försökte styra hans liv med klockslag. En slags meditation (även om pappa tyckte att sådant var flummigt) och en stressreducerande tillvaro.


Idag behöver vi koppla ned, plugga ur och träna oss på att inte alltid vara anträffbara och tillgängliga. Stress och prestation äter upp många.

Tror att vi borde göra som min pappa och bara vara när vi har möjlighet. Så passa på du som kan, du som är ledig och inte behöver passa några tider. Vila!


Må gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar