söndag 14 februari 2016

Ett lördagsnöje

Idag hade jag och mannen "date". Vi tog bilen och styrde mot Mall of Scandinavia för att tillbringa ett antal timmar där bara vi två. Eller? You are not alone! Men ... det visste vi så klart innan vi åkte.

För att klara oss från det värsta vimlet satsade vi på att komma  dit efter öppning. Vi hängde inte på låset utan gled ur bilen ungefär kvart över. Garaget erbjöd ett antal lediga platser och vi noterade noga exakt var vi parkerat så inget frågetecken skulle uppstå när vi väl önskade hitta bilen igen.

Det var min första gång på Mall of Scandinavia (inte mannens, han och kidsen hann med ett besök i julas) så jag blev guidad. "Vi lämnar ytterkläderna i bilen", sa mannen innan vi åkte hemifrån.

Inga direkta planer styrde oss så vi flanerade lugnt omkring och insöp atmosfären. Jag som gillar design, inredning och arkitektur slogs redan på väg in i parkeringsgaraget av tanken: snyggt och genomtänkt. Orangemålade väggar med prickar och gröna stolpar. Entréerna bar namn och strålade i tydliga färger.


Vi tog rulltrappan upp och hamnade mitt i härligheten. Var du än befinner dig så känns det ljust, fräscht och luftigt.  Det är t o m lustfyllt att vandra iväg till en av alla toaletter! Följ någon av de panelklädda och snirkligt formade korridorerna så kommer du rätt. Önskar du att gratis putsa skorna så är det bara att stoppa in fötterna i en manick och hokus pokus så är det klart.

Stora gröna växter, belysning som skiftar färg, lavastenar som göder och ryker, fontäner och ett tak som släpper in massor av ljus. Överallt finns alla möjliga typer av sittplatser där vem som helst kan vila sina trötta fötter.

Vi gled in och ut i de butiker vi hade lust att kolla in men handlade ingenting. Jag hittade visserligen flera klänningar och lite annat smått och gott men ni som känner mig vet att jag oftast är nöjd. Varför köpa på sig mer när jag har allt jag behöver i garderoben? Så tråkig är jag!


När det blev dags för lunch valde vi en mysig restaurang som hade skafferiet bestående av färska råvaror (grönsaker) inglasade i ett förråd mitt i lokalen. Mätta, nöjda och glada lämnade vi bordet en god stund senare för att fortsätta vårt "äventyr".


Sammanfattning: Mall of Scandinavia är väl värt ett besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar