måndag 12 juni 2017

Kunden har alltid rätt???


Igår älskade jag INTE alla kunder ... hade kunna sälja några billigt alternativt gett dem fingret!

Om du inte känner mig så vet du kanske inte att jag ALDRIG visat någon fingret. Har heller inte för vana att be andra försvinna ur min åsyn men igår blev jag ordentligt triggad.

REAkunder är de värsta, de är giriga, snåla och utgår enbart ifrån sig själva, bara de får det de vill ha så kan vissa klampa på andra. Vad är det som händer? Har de missat en del av sin uppfostran?

Jag tog emot några återköp, inget ovanligt eftersom många av våra kunder handlar oprovat. Idag blev det dock tydligt att vissa byten kom sig av att kunden hade haft sönder varan och ville byta till en ny. Jaha? Kunden har alltid rätt så de fick som de önskade utan att jag ifrågasatte.


Så kom den kund som triggade mig. Hon ville lämna tillbaka en REAtröja och få pengarna tillbaka. Det första som hände var stanken av inpyrd cigarettrök som anföll mig när jag lyfte ut tröjan från påsen. Väluppfostrad som jag är sa jag ingenting, knappade istället in varan i kassan för återköp.
 Kunden säger då att hon handlade (läs bytte REAvara) av mig sist och att jag sagt att hon inte behövde visa kvitto. Jag tittar förvånat upp och möter hennes blick. Då fortsätter hon: "... och jag har vittnen att du sa så!"

Nu visste jag vem hon var. På "Studentdagen", var jag helt själv i butiken under förmiddagen på grund av sjukdom. Det blev kö i kassan och när denna kund skulle byta så missförstod jag henne, (var något stressad) hörde inte riktigt vad hon sa och yttrade orden "du behöver inte visa något kvitto" innan jag insåg att hon faktiskt ville byta. Hon blev sur och hävdade att jag nyss sagt att hon INTE behövde visa kvitto. Jag bad om ursäkt direkt och trodde att denna lilla bagatell var ur världen. Alla kan göra fel. Jag hade inte varit otrevlig, irriterad eller på annat sätt betett mig illa, det handlade om en liten felsägning på grund av tuff arbetsbelastning. Shit happens.


Tydligen inte i denna kunds värld. Hon ville slå mig i huvudet genom att påminna mig om min felsägning.
"Ja, det stämmer", svarade jag milt "och jag bad om ursäkt direkt."
"Tänker inte handla av dig igen, jag går dit upp"

Kunden får göra som hon vill men nu fick jag nog. Vilken rätt hade hon att vara otrevlig mot mig ännu en gång? Hon var otrevlig sist och ännu värre nu. Måttet var rågat och jag kunde inte hålla mig:
"Tröjan du lämnar tillbaka luktar väldigt mycket rök?"
"Omöjligt, ingen röker hemma hos oss!"

"Nästa gång du lämnar tillbaka ett plagg så får det inte lukta rök, då kan vi inte sälja det"
"Tröjan luktar inte! Ingen av oss röker"

Kunden fick sina pengar och jag en använd, stinkande tröja ... för kunden har alltid rätt?!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar