måndag 24 september 2018

"Hur många bilder per sekund är det just det här klippet?"


Arbetar hemifrån denna vecka på förmiddagarna, vilket betyder att jag inte är på Hera Hub. Denna vecka prioriterar jag mannen.

Underlig och lustig känsla att sitta vid min lap top och höra ljudet av vår massagedyna som arbetar sig uppochner längs mannens rygg samtidigt som han sitter och läser artiklar på sin dator. Ett mekaniskt ljud som närmast kan beskrivas som när en deg knådas i en "kitchenAid/köksassistent/matberedare".

Igår fick jag en för mig svår fråga att svara på: Hur många bilder i sekunden jag spelat in videosnutt som jag lagt upp på sociala medier?

Alltså, inte vet jag???


Ni som känner mig vet att jag testar mig fram, går på känsla och kanske lyckas jag uppnå det som önskas. När jag spelar in på min IPad så finns enbart en inspelningsknapp som är röd. Om jag trycker på video och sen tidsförskjutning så dyker det upp vita sekundstreck runt den röda knappen. Försökte se bilden framför mig då jag beslöt att trycka rec (röd knapp) igen. Vita streck till typ "kl 3". 15 sekunder? En fjärdedel. 0,25. Skickade dessa siffror till min frågande vän som svarade att det borde betyda 4 bilder/sekunden.

En fråga bättre lämpad vår astronaut. Fysik som blir praktisk matte ...

Egentligen var jag bra på matte i skolan (så länge jag pluggade ämnet) men idag tänker jag inte film i sekunder utan främst i känsla.

Däremot kanske jag borde fundera mer, inte enbart "go for it". Jag kan lära mig mycket av att faktiskt förstå vad jag faktiskt gör, så att jag kan upprepa testet för ännu en lyckad utgång. Får jobba på den uppgiften!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar