söndag 24 mars 2019

Kör du just den här klassen varje vecka och i så fall när?


Gårdagen förflöt nästan helt i yogans tecken. Började förmiddagen med att hålla en klass under helgens "Uppsala yogar" happening. Min klass hette Älskade höfter och fokuserade på som du säkert räknat ut: höften. Rörlighet och styrka, att låta kroppen leda och utifrån dagsläge utmana kroppen precis där den är. Klassen var i stort sätt fullbokad och energin på topp.

Efteråt frågade en yogi om jag kör just denna klass varje vecka och i så fall när?

Finaste komplimangen! Tyvärr när det gäller mig och mina klasser så är de nya varje vecka. Jag vet att det eventuellt är mindre smart, många lärare menar att det är schysstare mot eleven om klassen är densamma i typ en månad, att det räcker att byta fokus, detta för att eleven ska kunna lära sig klassen och  slappna av mer. Jobba utifrån olika vinklar samtidigt som hen vet vart hen ska.


Yogins fråga kändes först lite lustig, samma klass en gång i veckan!? Så tänkte jag efter och varför inte, det vore emellanåt det ultimata. Om eleven går flera gånger i veckan på en studio så vet hen att just "torsdagar kl 18" är det en höftöppnande klass, det blir en helhet.

För mig som lärare blir det däremot enkelriktat, om min klass enbart ska handla om höftöppnare så blir det en pusselbit, de andra saknas ...

Oavsett så väckte frågan funderingar, vilket alltid är bra. Det finns inga rätt eller fel, enbart olika infallsvinklar. Så jag tackar yogin som undrade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar