torsdag 28 september 2023

Hoppas, hoppas, hoppas att ...



Jag hade en plan men nu visar det sig att den kanske skitit sig?

Trivs så bra på min arbetsplats (faktiskt alla ställen jag arbetar på) men just detta inlägg kommer att handla om universitetsvärlden och vårt närliggande campus.

Hittills har undertecknad haft tre olika typer av jobb, ett av dessa "finns inte längre tillgängligt för mig" (då det var ett vikariat) men de andra två är högst aktuella. Vad som dock hände för ett år sedan var att det kom en ny lag, gällande LAS, där alla som arbetar på timme ska erbjudas en tjänst om de kommer upp i ett visst antal dagar. Jättebra.

Men ingen regel utan undantag ... eller som just i detta fall: här finns inga undantag ... ännu.

Detta gör att mina kollegor och jag hamnar i kläm, precis som våra chefer och hela vårt uppdrag. En lag som ska göra det bättre för de anställda betyder i vårt fall att vi fasas ut. När dagarna uppnåtts får vi säga "tack och hej". Våra tjänster är sen körda de närmaste fem åren!



Jag har fullt förtroende för mina chefer, vet vad de brottas med och att de gör allt de förmår och kan för att försöka hitta en lösning. En möjlighet att förhandla eller få dispens men just nu ser det mörkt ut.

Mina timmar som mentor knölar till det, ifall de ska räknas in så är jag antagligen snart vid stupet och har bara ett fritt fall framför mig. Eller?

Jag har bett cheferna vända sig till HR för att få mina timmar räknade. Hoppas på det bästa men är väl medveten om att det troligtvis krävs ett mirakel för att min plan ska gå i uppfyllelse: få en riktig tjänst. 

Håll tummarna!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar