torsdag 7 september 2023

Hur länge kommer jag att tillåtas "hålla på"?



Att plocka fallfrukt, typ våra saftiga och goda päron är inte helt enkelt, i alla fall inte om du ogillar getingar. Den söta doften drar till sig insekterna och de tackar aldrig nej till ett sött mål mat.

Redan på gräsmattan hänger de i klasar på varje päron och trots att jag stör deras njutning så låter de mig hållas, emellanåt undrar jag hur länge?



Jag förstör, i bästa fall kastas päronet i vår egen kompost och då kan getingarna fortsätta kalaset, i annat fall får de snällt hänga med till den back, vilken används som mellanstation. Tredje anhalt är att bli lastade i bilens bagageutrymme med filt som lock för att senare anlända till återvinningscentralen. Filt av och svärmar av getingar undrar var de hamnat?

När alla backar tömts i containern för fallfrukt (ska bli biogas) så väljer fortfarande getingarna sin mat, svärmar över den enorma plåtlådan, landar på toppen av fruktskatten och kalasar.



Frågan är hur länge jag tillåts lyfta päron med tjugo getingar, bära backar med femtio stycken irriterande insekter innan någon kommenderar "anfall!"?

Tur att undertecknad inte är rädd ... eller är det kanske dumt? Återstår att upptäcka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar