tisdag 27 oktober 2015

Leopard + lillasyster = sant!

Lugnet efter stormen råder i vårt hem och jag njuter.

Våra fyrbenta äventyrare ligger hoprullade i sovställning helt nära mig och låter mig arbeta ifred. Vi har alla fyllt vår kvot av dramatik för en dag eller två.

Igår när mannen kom hem efter jobbet så hade han med sig en ny "familjemedlem". En tröst till den matte som saknat sin buddy. 



En mjuk, tystlåten och snäll medlem till vår flock som med en gång accepterades av alla. "Fanns ingen tiger", sa mannen när han överlämnade gåvan, "men den här ser i alla fall ut som Tigers mage!"


Det på minner mig om den jul för många år sen när jag var ca tio år. Pappa hade gett oss julklappspengar och jag var med min bästa kompis på stan för att handla. Precis som då ville jag ge något till hela släkten, inte för att det förväntades men för att jag redan då älskade att överraska andra och nu var det ju till och med min älsklingshögtid JUL. 

Hela hösten hade jag samlat alla alster jag hunnit göra på slöjden och gömt i min garderob, detta för att få mer pengar att dela på till de som fortfarande stod kvar på julklappslistan.

Min yngsta syster var ca tre år. Hon älskade mjukdjur och hade sängen full. I en affär hittade jag ett gosedjur, en leopard i samma färgschema som Tigers mage ovan. Kärlek uppstod vid första ögonkastet och jag köpte den utan att bry mig om vad den faktiskt kostade.


På min julklappslista stod tio namn, ett kunde jag stryka. I plånboken hade jag halva summan kvar av den sedel som jag fått av min pappa ...

Ändå visste jag: leoparden + lillasyster  = sant

Allt går att lösa har alltid varit mitt måtto. Jag och min bästis hittade en lågprisbutik och fyndade! Jag höll min budget och alla fick sina julklappar.

Leopard + lillasyster = kärlek. Tror det blev hennes bästa julklapp det året, de var oskiljaktiga. Det enda som hände var att leoparden fick ett namn: Tiger!

Så vår Tiger har en leopardfläckig mage. Jag fick en leopard av mannen eftersom tigrar inte fanns i sortimentet och syrrans leopard fick namnet Tiger.



The end  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar