tisdag 23 augusti 2016

Bend don't break

Visste redan innan att jag delvis tog mig vatten över huvudet ... Ville utmana mig och utvecklas. Har hamnat i en comfortzoon hemma, vill ha det som fungerar, det jag får ut något extra av eller kan hitta flow till.


Om du undrar så skriver jag om min yoga praktik. Varje dag kör jag ca 30 minuter hemma, ibland längre beror på tid. Försöker variera mig, olika yogastilar och emellanåt någon ny lärare. Precis som många andra så har jag favoriter. I Yogobes flöde heter hon Johanna Andersson.

Mitt första möte var med henne och Global yoga Power intensive. Jag beslöt att göra de fem passen i veckan x fem veckor. I början klarade jag knappt vissa moment, hade inte styrkan eller rörligheten men att ge upp fanns inte, skam den som ger sig!

Därefter testade jag annat och idag är jag betydligt smidigare, rörligare och starkare än för ett år sedan. I morse beslöt jag att prova något nytt, vad nu det kunde vara? Upptäckte att Johanna har ett 60 minuter långt Bend don't break pass. Intressant. Säkert tufft men idag kanske jag var redo för mer avancerade bakåtfällningar, höftöppnare och rotationer?


Rullade ut mattan och satte igång videon. Kände direkt att min högra ljumske var extra stel och att kroppen avgjorde vad som tilläts. Såklart klarade jag INTE allt ... Hamnade i samma läge som i början av Global yoga Power intensive utmaningen. Mina höfter är inte så öppna som jag skulle önska och viss teknik behöver tränas upp.

Jag gjorde så gott jag kunde och lämnade mattan genomsvettig. Detta pass behöver plockas upp bland mina favoriter trots att det inte är någon favorit ... inte än men kan kanske bli?

Sjukt jobbigt, överkurs vad gäller viss rörlighet men jag har lyckats tidigare så vad sjutton. Just go for it! Vad sägs om en gång i veckan? Får välja en ledig dag eller när jag börjar senare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar