söndag 20 augusti 2017

Fastsytt metallbälte


Under tiden som astronauten långsamt tagit sig till sin slutdestination, tillika sitt nya hem för ett halvår (Universitet/collaget i Logan, Uhta) så valde jag att ta flyget norrut för att fira en kär kusin.

Mitt mindre smarta drag var att resa i ett par jeans med fastsytt metallbälte, jag påpekade detta när det var dags för mig att gå igenom säkerhetskontrollen.

Verkade osmakligt att klä av sig och slänga upp brallorna på bandet så jag behöll dessa på.

Självklart tjöt det när jag gick igenom och vakten vinkade mig åt sidan. Helkroppsvisitation. Dessutom drogs det någon manick över delar av kroppen, framför allt händer och fötter. Eftersom jag visste att jag var helt "ren" så kändes situationen ganska komisk. Även handbagaget undersöktes med samma manick och en liten pappersbit kördes in i en apparat för analys.


"Vad letar ni efter", undrade jag.
"Sprängmedel"
"?????"

Precis som jag redan innan kroppsvisitering visste, så var jag "ren" och fick fortsätta in i avgångshallen. Funderade senare hur jag skulle tänka när det var dags att flyga hem igen? Andra kläder? Hmn ...

Ett dygn på annan ort. I min packning låg festkläder och fräscha underkläder. Kändes udda att kliva på söndagens plan i partyoutfit ... som om jag gått direkt från festen till flyget. Det fick bli jeansen med metallbältet.

Självklart tjöt metalldetektorn och jag fick stiga åt sidan för en ny kroppsvisitering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar