tisdag 21 januari 2020

Emellanåt är det nödvändigt att gå utanför den tänkta ramen


Det blir verkligen inte alltid som tänkt och därför värderar jag min förmåga att stoppa ner planeringen i bakfickan och skjuta från höften. Märk väl, du behöver veta vad du vill om detta ska fungera, alltså ha ett tydligt syfte.

I min vinyasa klass denna vecka står höfterna i centrum, det innebär att fokus ligger på att mjuka upp och förhoppningsvis ge en upplevelse av större rörelsemöjlighet.

Härom dagen berättade en kvinna att hon har problem med sina handleder, då hon nyligen plockat upp sin yogapraktik. Att stå i hunden är utmanande.
Morgonen efter fick jag veta att en i gruppen haft ett långt uppehåll på 15 år! Den personen önskade  att jag skulle titta lite extra och kanske assistera ifall det blev läge.

Om du är kvinna så kan det innebära att du har svaga handleder, att de är känsligare och att du behöver stärka upp dessa. Att starta klassen med handledsuppvärmning är alltid smart och för dessa två som jag nämnt så kändes det extra viktigt. Dessutom lider ingen annan av att värma upp.


Kände att det också verkade rimligt att tipsa om alternativa positioner och hjälpmedel som kan användas om "vem som helst" känner sig sliten och kanske inte vill belasta exempelvis handleder. Tycker att det är min uppgift och plikt om jag vill göra ett bra arbete.

Så klasserna strukturerades direkt om i mitt huvud. Jag visade alternativ i ett betydligt bredare spectrum än vad som var tänkt, så att var och en som befann sig i salen skulle ha möjlighet att landa där deras kroppar önskade.

Efter den första klassen kände jag mig smått förvirrad, då klassen gjorts på känn utifrån originalstrukturen. Visste att jag förmedlat och delat med mig av tips och kunskap på ett tydligt och bra sätt men å andra sidan så är det omöjligt att förstå gruppens upplevelse.  Du (det vill säga jag) får hoppas att mottagare blir nöjd.

Bjuder här på en länk som finns på Youtube där jag presenterar alternativa positioner till hunden.  Samt en länk till handledsuppvärmning.

https://youtu.be/DRfiuWLSTsQ

https://youtu.be/knrgSJJBi-o



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar