onsdag 3 maj 2017

En konst att kunna pumpa sin cykel


Under gårdagens lediga dag i solen så mindes jag en varm vårdag när jag var 16 år. På var sin cykel susade vi (en kompis och jag) nedför vår långa backe mot stan. Denna sträcka hade tidigare hört både vårskrik, sång, fnitter och frustrationsvrål från våra strupar.

På väg in mot stan så upptäckte jag eller kanske min vän att mitt ena cykeldäck behövde pumpas. Vi stannade till vid en mack och jag fick lära mig hur det gick till att pumpa med lufttryck. Eller?

Sanningen att säga så gick det inte så bra, INTE ALLS bra ...


Jag visste inte, det var första gången. Fascinerat satt jag på huk och tittade på däcket som fylldes.
"Det räcker nog nu", sa min kompis som fick en underlig min i ansiktet. Däcket började krackelera och plötsligt insåg jag att luften måste strypas. Jag slet bort pumpslangen men för sent.

PANG!

Däcket sprängdes, cykeln tippade över mig och jag föll baklänges. När jag satte mig upp igen ringde det i båda öronen. Det ena örats lock lyckades jag bli av med genom att tryckutjämna medan det andra vägrade släppa. Dessutom hade jag fått något i munnen som smakade gummi. Kanske en bit av däcket? Vred på huvudet och spottade.


Min obrukbara cykel parkerades och jag satte mig på kompisens pakethållare. Efter en stund så upptäckte jag att det inte bara var lock som drabbat mig, ena ögat såg suddigt?

Men vänta! Vad hade jag egentligen fått i munnen under explosionen? Cykeldäck eller??? Kunde det vara så att min ena lins hamnat helt fel av trycket? Hoppat ut från ögat och in i min mun???


Vi vände och cyklade tillbaka. På alla fyra kröp jag sedan omkring på asfalten runt ikring cykelpumpen i hopp om att hitta min tappade lins. Smart?

Nej, knappast men det tog ett par minuter innan jag insåg att loppet var kört, dels hittade jag inte linsen och dels så förstod jag att även om jag mot förmodan skulle hitta den lilla plastbiten så var den allt annat än användbar. Vem vill frivilligt sätta in en mjuk lins som tryckts ut av explosion, tuggats på, spottats ut och sen legat ensam och  övergiven på en bensinmack där den dött av uttorkning?

Vi cyklade till optikern och beställde en ny till mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar