torsdag 4 januari 2018

Oönskad effektivitet


När vi ändå har hur mycket som helst att göra så är det väl lika bra att tvätta!?

Båda kidsen lämnar oss nästa vecka för att plugga. De vill ha rena kläder med sig. Okey, inga problem. Då påminner mannen om de säckar som står nere källarförrådet, de med kläder från sommarens akuta bilresa upp till Kiruna för att tömma den lägenhet som drabbats av vägglöss.

Vi frös ned kläder i påsar och tvättade det som Astronauten behövde till USA. Resten lagrades i källaren och jag glömde bort ...

Inte nog med vår normala dos smutstvätt, plötsligt hade jag tre gånger så mycket att ta hand om. Suck. Idag är allt tvättat och vi är i fas men igår blev mannen trött på mig ... igen.


Jag hade tvättat skidkläder och ett par snowboardbrallor fick hänga över badkaret för att torka (då det droppade från dessa). När de i stort sett var torra ropade mannen på mig, han ville visa något. Pekade på tyget och undrade vad jag tänkte?

Jag borstade bort den tunna vita beläggningen med handen. Mannen stirrade på mig "Vad gör du?" "Tar bort dammet eller vad det var", svarade jag. "Men?", säger han och vänder på byxorna, synar tyget och pekar på ett nytt ställe.

Jag hämtar dammsugaren och riktar munstycket mot byxan. Nu stänger mannen av apparaten och ger  mig onda ögat. Han säger att han ville ha min åsikt, inte mitt problemlösande handlande. Tänk om det VARIT ägg från vägglössen? Om ... så hade jag spridit dessa när jag borstade bort "vad det nu var" med handen.

Mannen googlade bilder och jag lugnar honom med att vägglössens ägg inte alls ser ut som det jag borstade bort. Eller?

Mannen dammsög badrummet för säkerhets skull. Min magkänsla säger att det är lugnt, att det inte alls var någon fara. Inga ägg. Jag litar på min mage.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar