torsdag 25 januari 2018

#PREVENTmetoo


Startade gårdagen med ett frukost seminarium på Hera Hub med temat #PREVENTmetoo. Oerhört spännande, viktigt och intressant om normer, strukturer och makt. Om hur vår historia sett ut, hur nuet är och vad vi bör göra för att förhindra och minska maktmissbruk och härskartekniker. Hur vi förebygger #metoo så att vi får en härligare värld att leva i. Tack Camilla Minda Grenert på MindA Consulting.


Gick senare till jobbet där något hände som fick mig att reagera. Varje dag möter jag kunder, många samtalar jag med. Vissa vill döda lite tid, några behöver social kontakt och andra är "vanligt" trevliga.

Vi fick en stor leverans med massor av kartonger. Vi lastade några ur hissen för att börja packa upp och larma, då dyker han upp den äldre mannen. Undrar om vårkollektionen, skämtar och jag skojar tillbaka, inget underligt med det.


Efter ett tag söker han upp mig igen, ganska närgånget som om vi kände varandra vilket vi INTE gör. Frun stod bredvid. Mannen lägger armen om mina axlar och fortsätter att skoja???

Han är inte äcklig eller sliskig men han går över gränsen ... och frun står bredvid? Fattar karln inte vad som är okey?

Jag är trevlig mot paret men känner att nu får det räcka och avlägsnar mig för att göra annat. Mina tankar återvände till morgonens föreläsning. Alltså hallå, hur tänkte mannen? Och frun? Är hon okey med att han beter sig så mot helt okända människor?

Mina arbetskompisar undrade om jag kände honom. Nej ...

Jag återvände till min magkänsla. Det fanns inget obehag under situationen men när armen lades runt mina axlar så kände jag att det var dags att dunsta, att bryta kontakten och gå därifrån, vilket jag gjorde.


Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar