fredag 6 juli 2018

"Vad är det första du ska göra när du får semester?


Fick den frågan av en kollega en halvtimme innan jag checkade ut igår. Visste inte riktigt svaret.

Det första skulle vara att sätta mig på cykeln och ta mig hem men det visste hon redan och det var inte heller det hon menade. Eller att pussa på mannen som kollade fotboll. Ropa YES!?

Sen visste jag.

Gjorde visserligen ovan nämnda aktiviteter innan jag svidande om, hällde upp ett glas kall rosé och firade min efterlängtade ledighet med ett härligt kvällsdopp i vår pool.


Mindes cykelturen till jobbet samma dag, många timmar tidigare. I motvind och med hög fart så låste sig plötsligt framhjulet. Det small till och jag undrade vad som egentligen hände?

Punktering? Men då låser sig inte hjulet ... Brakade min nya cykel samman bara så där? Hann tänka att jag måste stanna NU. Hade ingen lust att flyga över styret och landa med ansiktet i gruset. Satte ned fötterna och konstaterade att jag fortfarande var oskadd.

Vad hade hänt? Cykeln verkade okey? Nere vid framdäcken låg dock en 10 cm lång pinne i min tummes grovlek. Hur hade den hamnat i hjulet, uppifrån eller nedifrån? Fick inget svar på min fråga så jag satte mig på cykeln och fortsatte till jobbet. Ljudet av ett tröskverk ackompanjerade färden.

Läskig upplevelse. Oväntad. Både jag och cykeln klarade oss utan skråmor och tröskverket fanns inte kvar på vägen hem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar