onsdag 26 april 2023

Verbala guldstjärnor



Anpassad tentamen vägg i vägg med stor konferens ... förutsättningarna skulle kunnat vara bättre, framför allt då rummet jag arbetade i har tunna väggar.

Förberedde därför studenterna när de anlände och beskrev läget. Visade att det fanns både öronproppar och hörselkåpor att låna. De nickade men tog ingetdera med sig till sina skrivplatser. Jag startade upp tentamen och lugnet i rummet la sig.



45 minuter senare började konferensdeltagarna droppa in. Sorlet utanför ökade och jag reste mig för att dela ut hörselkåpor och öronproppar, "ifall att". Dröjde inte många minuter innan varje student använde hörselskydd.

Utanför rummet slogs det i den stora "gong gongen", först en gång, sen två och tre gånger innan tystnaden åter la sig. 



Mindre än en timme senare var det dags igen (för konferensdeltagarna), nu för rast och fikapaus och ljudnivån skenade iväg. 35 minuter av oljud ...

Studenterna kämpade på, de som egentligen var berättigade enskilt rum var och en av dem men som just denna dag behövde samsas. Ingen klagade. Ingen muttrade. Ingen så mycket som skakade på huvudet trots att de utsattes för extrem utmaning. De borde fått guldstjärnor för sitt tålamod! Vilket de faktiskt fick verbalt av mig efteråt (var och en av dem). Så grymt fixat av samtliga!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar