fredag 8 september 2017

Konsumera mera???


Ganska ofta slår det mig att jag är långt ifrån "rätt kvinna på rätt plats", snarare vilsekommen och emellanåt frustrerad på helt FEL ställe.

Ja jag snackar arbete. Konsumtionshets och säljpiska, egentligen oerhört långt ifrån mycket av vad jag står för. Visst, i ärlighetens namn så är jag BRA på det som behövs men ...

Borde vi inte lära oss att återvinna? Lappa, laga och designa om? Skapa nytt av gammalt. Göra fynd på loppis eller second hand butiker. Någon annans skräp kan bli min skatt.


Min pappa var en bra förebild, han kunde trolla med sina händer. I vilan från sitt akademiska arbete så skapade han, snickrade, målade och förvandlade andras sopor till nydesignade nyttoprylar.

Vid ett tillfälle flyttade det in en familj i vår radhuslänga. De rev ut halva inredningen och kastade i en konteiner bland annat deras inomhus trappa. Minns just nu inte riktigt vad pappa plockade upp och gjorde om, bara hans kommentar: "Somliga tackar Gud, jag tackar Hanssons"

Sy om, klä om och skapa nytt av gammalt, det lärde jag mig. Renovera upp och återvinna.

Så för friden i mitt hjärta och om jag ska vara sann mot mig själv så borde jag byta arbetsplats, det får bli min morot.

Ha en skön lördag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar