onsdag 30 november 2016

Uppläxad och ifrågasatt

 Vissa dagar är inte som andra och den ena kunden är inte den andre lik. Under gårdagen mötte jag många coola och trevliga kvinnor och så ett undantag.

"Det är mänskligt att fela" eller?

Jag hade en kund vilken betedde sig som de flesta andra, hon köpte jeans och fick det rabatterbjudande som gäller just nu. Jag valde att slå rabatten på totalen (trodde jag) när varorna blippades in i kassan. Kunden betalade och vi sa hej då.


Efter någon halvtimme kom hon tillbaka och talade om att jag missat att ge henne full rabatt? "Då tittar vi på det", sa jag och följde henne till kassan.

"Hur många har du lurat hittills idag?", säger kunden surt.
"Ingen, åtminstone inte medvetet", svarar jag och hela magen knyter sig.

Det visar sig när jag tittar på kvittot att det finns en missad rabatt på totalen, ett par av jeansen har handlats till fullt pris. Jag ber om ursäkt och förklarar att om vi gör en retur och sen ett omköp så får hon pengar tillbaka.


När vi står vid kassan och jag rättar till mitt fel så mal kunden på:
"Kan du konsumentlagen? Vet du att om en kund upptäcker ett fel så ska butiken ersätta samma kund för att de varit försumliga med 25 kronor ... att vara ledsen och be om ursäkt räcker inte, kunden ska kompenseras ... bla bla bla ...

Jag lyssnar, biter mig i tungan och fokuserar på att göra kunden nöjd men helst skulle jag vilja ge henne fingret! Att hon hellre vill ha 25kr som plåster på såret än min ärliga och uppriktiga ursäkt (den är inte värd något?!)

Kunden lämnar butiken och jag gör det hon uppmanat mig att göra, pratar med min butikschef om konsumentlagen. Hon stirrar på mig och ser totalt oförstående ut. "Har aldrig hört talas om det", säger hon. En annan kollega säger att hon kan lagen och att det inte står någonstans men att enskilda butiker själva kan hitta på olika sätt att kompensera sina kunder.


Hej hopp!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar