torsdag 20 februari 2020

Fredags fundering


Har börjat läsa boken Pippi Power och funderar över mina egna förmågor. Vilka superkrafter har jag? Vad vill jag utveckla och hur skulle min version av det Pippi står för visa sig?

Jag vet att lekfullheten och nyfikenheten leder mig framåt. Att det aldrig är för sent att testa nytt eller prova sina vingar ... oavsett hur gammal du är. Är tanken ung så förblir du detsamma.

Jag vet också att jag har förmågan att tänka utanför boxen, vända på perspektiven och gillar att skapa nytt, gärna av gammalt.


Vår/min pappa är för mig en variant av Pippi. Han var också min stora förebild när jag växte upp. Pappa kunde det mesta, var till stor del självlärd och tvekade aldrig att ge sig in i för honom nya, kluriga projekt. Han kunde trolla med sina händer, förvandla garderobsdörrar till windsurfingbrädor samtidigt som han besatt en enorm kunskaps bank rent teoretiskt. Pappa överraskade, busade och var full i sjutton samtidigt som han satte tydliga gränser. Sa ifrån när det behövdes men var alltid schysst och rättvis.

I en av mina manus berättar jag om en farmor och i mina ögon är hon den Pippi jag önskar att jag är i den åldern: klok, inlyssnande, kreativ, knasig, oförutsägbar samt härlig att hänga med.

Nog med funderingar. Önskar dig en lagom knasig fredag!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar