onsdag 15 mars 2017

Ge ALDRIG upp!



Igår berördes jag väldigt av den inledande texten till den yogautmaning jag just nu deltar i. Josefine Bengtsson delade med sig av sina egna erfarenheter:

"Du kommer aldrig mer kunna gå normalt…springa och yoga kan du helt glömma, uttrycker läkaren samtidigt som han haltar fram för att visa hur du för alltid kommer släpa ditt högra ben bakom dig.


Detta skräckscenario fick jag uppleva för några år sedan. Just då kändes den grova smärtan i benet oväsentlig i jämförelse med domen. Jag som hade varvat yogiska hundar med att springa milen och dansat så länge jag kunde minnas. Jag som varit van vid att fullständigt kunna kontrollera min kropp. Nu låg jag istället där i sjukhusets hightech-säng, instängd i ett rum utan fönster, men framförallt instängd i min egen kropp. Jag var bortom förtvivlan men vägrade tro på läkarens tunga nyheter och valde istället att djupdyka in i österlandets läkekonst. Efter att jag blivit frisläppt tog jag första planet till Indien och la in mig på ett ayurvediskt sjukhus. Där lärde jag mig att gå igen.
 Jag tycker inte att vi ska borste från modern forskning, skippa att gå till läkaren eller sluta ta våra mediciner – men vi kan plocka russin ur olika kakor. Numera tror jag att ett samspel mellan österlandets uråldriga medicin och västerlandets moderna tekniker ger den ultimata läkningsprocessen."

Idag är Josefine återställd. Hon är en älskad yogalärare, författare, bloggare och inspiratör. Hon lärde sig lyssna till sin kropp och kan idag ALLT det som den svenske läkaren sa att hon ALDRIG mer skulle kunna, att det var lika bra att sluta drömma om de målen.


Jag tänker att det måste finnas möjlighet för den västerländska medicinen att samarbeta med den alternativa. Att alla människor inte är stöpta i samma form och att kroppen har en otrolig läkkraft om den får rätt hjälp. 
Jag har hört ett flertal personliga berättelser där en läkare uttalat sig liknande till människor i min närhet. Personer som inte låtit sig knäckas och bli offer utan som sökt nya vägar för att själva kurera sig. Fighters som lyckats, som idag mår ännu bättre än de gjorde innan kroppen gick sönder.
Vår mentala kraft är större än vi tror och det ligger mycket i talesättet "det blir som vi tänker" Om vi vill lyckas så måste vi själva tro på vår dröm, visualisera den om och om igen så tydligt det bara går, in i minste detalj ... and just go for it!!!
Så stor kärlek till Josefine Bengtsson och alla ni andra som delar med er kärleksfullt av den erfarenhet ni har, som stöttar och peppar andra att våga försöka, ta ett steg i taget och förhoppningsvis lyckas med sina drömmar.

Ha en härlig dag!
Länk till yogautmaningen #lyssnapådinkropp Dag 12: läka med Yinyoga, Svanen (duvan i annan yoga)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar