lördag 12 januari 2019

Bakslag och feelgodd


Vår lördag bjöd på oväntade besök både ovälkomna och  trevliga allt i en salig blandning.

Jag startade upp min morgon och förmiddag med yogaklass inne i stan. Svettigare idag än tidigare i veckan tack vare att denna studio bjuder på värme. Nåväl en skön förmiddag.

Väl hemma efter lunch önskade mannen massage, vilket han fick. Mellan skulderbladen har han några knutar som ömmar och sen brottas han med en inflammerad axel. Jag masserade och vi beslöt att ta en promenad i det fina vädret efteråt. Så helt plötsligt avbröt manen och gick in i sovrummet för att lägga sig på sängen. Benen började skaka och så klampade någon form av panikångestattack in helt oinbjuden, frågade inte om lov utan tömde mannen på energi.


Visst, vi har varit med om värre men ett bakslag är aldrig roligt och det enda jag kan göra är att stötta, krama och försöka normalisera situationen. Planen att promenera rann ut i sanden, i alla fall inte då och inte tillsammans. Istället väntade vi. Andades och bara var.

När mannen återfått lite energi så fick jag okey att ta en egen promenad. Att ha skogen så nära är en lyx och att få röra sig är befriande. När jag senare kom hem hade vi fått oväntat besök, en kolsvart katt. Kanske Francis? Eller inte? Denna såg dräktig ut. Mannen hade släppt in katten genom altandörren i sovrummet och den spann ordentligt. Hälsade och strök sig mot oss. Gick husesyn och hade alls ingen lust att säga hejdå. Vi öppnade entrédörren men NEJ, altandörren var inte heller intressant.

Katten följde i mannens fotspår vart han än gick och nu började min älskling fundera på ifall det var dags för katten att föda? Tvättstugan var det rum som katten intresserade sig mest för. Jag invände att den såg långt ifrån så dräktig ut men då svarade mannen att katten kanske inte har lika många ungar i magen som vår egen Ravelli hade innan hon födde.


Mystiskt? Av vilken anledning skulle en helt främmande katt vilja föda hemma hos oss? Visserligen har mannen agerat "barnmorska" tidigare och han är en sann djurvän men??? Tycker katten att vi behöver en ny pälsboll hemma hos oss?

Det är vad många andra tjatar om. Ärligt talat jag är inte redo än. Hur mycket jag än älskar katter så vill jag ha en paus mellan Tiger och en eventuell nykomling. Önskar vi katt så kan vi titta ut. Kvarterets fyrfotingar gillar att hänga under vår stora altan och nu när Tiger och Ramses inte finns längre så tycker de att läget är fritt fram. Visst okey säger vi, så länge de sköter sig och låter bli att bråka.

Efter en timmes visit lämnade den svarta katten oss motvilligt, gick ut samma väg som den kom in. Ett feelgood besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar