söndag 20 januari 2019

Den ene är latare än den andre och tyvärr så brås han på mig


Har en son som älskar att laga mat och en som hellre äter än tillagar.  Problem uppstår därför inte för den förste, han klarar sig, det är snarare nummer två som får det knivigare. Inte för att han klagar, han reder sig, det är snarare vi föräldrar som funderar på hans matvanor.

Förr kunde sjömän få skörbjugg men då fanns det också en anledning. Idag behöver du inte lida brist på någonting om du har pengar att handla din mat för.

Vår ena son är latare än den andre ... tyvärr liknar han mig.

Jag är den av oss systrar som ägnar minst tid åt att laga mat. Skulle bli överlycklig om manen tog över köket. Visst kan jag men det finns annat jag hellre gör.


I perioder av mitt liv har jag ägt köket, kastat mig över kokböcker och experimenterat, helst det sista. Att koka soppa på en spik och laga mat på känn är mer min grej. Ge mig ett antal ingredienser och låt mig vara kreativ, du får dock stå ut med att det antingen blir succé eller fiasko.

Igår ringde sonen när han anlänt till butiken. Vi shoppade tillsammans (via telefonen). Bra råvaror som enkelt kan förvandlas till en juste måltid på kort tid och med så liten arbetsinsats som möjligt.

Faktiskt riktigt roligt att handla på det viset. Handleda och tipsa. Ska kolla senare hur det gick med själva tillagningen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar