tisdag 29 januari 2019

På snårig, outforskad och trasslig stig


Men alltså, HUR svårt kan det vara? Det här med hemsidor.

Istället för att faktiskt känna mig både nöjd och glad så lurar en viss frustration i bakgrunden, dessutom blev det betydligt dyrare än jag tänkt. Och tro det eller ej men just nu fattar jag ingenting ...

Förmiddagens arbete (efter att ha undervisat en fysiskt flödande yogaklass) var att landa på rumpan och se till att min hemsida hamnade på den domän jag önskade välja, alltså fixa webhotell. Köpa domännamn och ordna mejl samt företagsbrevlåda.

Första frågan var vilket webhotell som var lämpligast? Jag kollade runt, fick svaret att det lättaste vore nog om jag behöll den domän jag hittills legat gratis på (för enkelhetens skull). Japp, så fick det bli. Valde paket och betalade efter en hel del strul med momsregistrerings nummer. (Trots att jag vet att det är personnummer för enskild firma så vägrade datorn gå med på detta. En kollega upplyste mig om att det ska stå SE framför siffrorna och sen 01 efter, inte heller detta okeyades. Rutan fortsatte att lysa röd. Googlade, sökte och sökte och fann till slut en liten informationsruta där det stod att jag kunde hoppa över just detta??? Klickade och kunde handla.) Steg ett klart.


Steg två, välj domännamn. Lättare, blev Miasyoga.com. Betalade ännu mer och fortsatte till fliken brevlådor. Hittade e-postadress: info@miasyoga.com och betalade (igen).

Allt väl tänker du ... NÄ! Hade problem med lösenordet till mitt nya företags mejlkonto. Det kom och försvann, stod något om att jag inte behövde spara så jag gick vidare. Nu efter många timmars fix och trix samt support av mannen får jag veta att min brevlåda inte ens är kopplad till domänen???? WTF!

Orkar inte ... det här är INTE min starkaste sida och ändå fortsätter jag, för det SKA gå. På något sätt måste det vara möjligt att fixa. Just nu går det runt i cirklar för mig och jag önskar att det damp ner ett magiskt trollspö framför fötterna på mig så att alla pusselbitar (som jag betalat mycket pengar för) faller på plats.


Många timmar senare (typ nu) fann mannen <3 sitt magiska trollspö (efter det att jag hittat en post-it lapp, som virvlat iväg och lagt sig i ett hörn på golvet, med ett mycket krångligt och långt lösenord. Min älskling städade upp där jag stökat till, det ÄR verkligen härligt med en bättre hälft!

Så slutet gott, allting gott.


Här är i alla fall länk till min hemsida: https://www.miasyoga.com/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar