lördag 10 juni 2023

Den oinbjudne ... John Blund



Alltså hur svårt ska det behöva vara att hålla sig vaken mitt på dagen? Borde vara enkelt om du frågar mig, framför allt om du sovit hela natten. 

Igår under mitt heldagspass som tentamensvärd så arbetade jag och min kollega i uppförsbacke. Studenterna som skrev behövde inte oss, de var djupt försjunkna i sina formelsamlingar, statistiktabeller och lagtexter. För att öka vår energi så beslöt vi att (en och en) ta minipauser, typ lämna salen och gå ett par vändor innan det var dags att sätta sig igen.

Då du (läs vi) inte scrollar på mobilen, läser, skriver, löser korsord eller ritar ("förbjudet") så kan John Blund strössla sömnpulver. Andetaget saktar in och ögonen blir tunga. 



För att mota bort tröttheten så rör du dig (läs vi), lagom ... lite, ljudlöst för att inte störa men dagar som igår så verkar detta inte hjälpa. Att sitta stilla i sex timmar är en utmaning ...

Till slut var jag tvungen att ta ett kladdpapper och rita. Planlöst och utan mening. Ett tecknande som inte krävde fokus utan som enkelt kunde släppas för att återigen skanna av rummet och alla studenter. Resa mig och obemärkt gå ett varv runt salen men så fort jag satte mig ner knackade John Blund på axeln ... 

Det lustiga är att när tentorna var över så checkade all energi in igen!? Direkt, då när undertecknad fick röra sig så mycket eller lite som jag själv önskade. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar