tisdag 7 november 2023

Den ende som lurades var undertecknad



Läste för någon dag sedan i vår dagstidning att det anses fint att läsa men ofint att lyssna?  För något år sedan skulle jag självklart ställt mig tillsammans med de som enbart läser men så ändrades mitt tänk och jag vidgade mina vyer.

Missförstå mig inte, en bra bok med riktiga sidor som är fysisk och går att bläddra i kommer alltid att vara favoriten, den som går att köpa eller önska sig och ställa i bokhyllan för att spara och kanske men enbart kanske läsa om. Minnas, låna ut och få tillbaka.

Förstår inte riktigt hur jag tänkte? Det är som om den ende som lurades var undertecknad, föll liksom på eget grepp. Smart? Beror på syftet.

Lika bra att börja från början, i våras berättade Astronauten att han via Bookbeat lyssnat på alla böcker i serien: Game of Thrones, de han läste på engelska när han tillbringade ett år i Australien efter gymnasiet. (Hela familjen såg senare serien men sonen har alltid hävdat att böckerna är oerhört välskrivna och att fler borde läsa dem. Förra julen önskade sig Lejonkungen del ett i julklapp men självklart på engelska eftersom han som lever i London vill läsa på originalspråket.)

I våras när Astronauten lyssnat klart fick jag erbjudande att överta Bookbeat och undertecknad nappade. Under mina promenader lyssnar jag, inte alltid men ofta och trillade dit riktigt ordentligt. Sååå bra!



Nu till saken, igår kväll fick jag för mig att testa något annat, ta med mig lyssnandet till sängen. Kopplade i hörlurar och la mig till rätta. Riktigt rogivande. Somnade så klart, vaknade till och tänkte att jag knappt varit frånvarande och att det vore dags att pausa när kapitlet tog slut. Somnade till igen och så höll det på. 

Kollade klockan och upptäckte att den var över ett på natten! Men ... kunde det vara möjligt, jag hade ju enbart slumrat till en pyttesekund? Eller???

Räknade efter och kom fram till att det gått över tre timmar sedan jag la mig och att det mesta av kapitlen sovits bort. Stängde av Bookbeat och somnade om. På morgonen backade jag uppläsningen tre timmar och skakade på huvudet. Hur tänkte jag? När mitt huvud hamnar på kudden betyder det sovtid för mig, det har alltid varit så. Jag har somnat i dagböcker och annan läsning för att inte tala om filmer när jag glidit ner till liggande ställning i soffan ...

Bookbeat kommer därför från och med nu att användas under promenader, då kan jag hålla mig vaken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar