fredag 2 december 2022

Fredagens bästa


Alltså, att arbeta med människor är helt underbart! Visst finns det alla sorter men de allra flesta är härliga. Idag kommer blogginlägget att handla om mötet med en student (som fick både mig och en kollega att nästan skratta rakt ut mitt under en tenta Obs! Förbjudet)



Jag arbetade i den största tentamensalen på campus och vi var mitt inne i en datortenta för veterinärstudenter. Förflyttade mig från främre delen av rummet till det bakre för att viskande rådfråga en kollega. På vägen passerade jag en student (eller egentligen många) som satt framåtlutad och uppenbert gjorde något annat. Konstaterade att hen pysslade men  sin klocka och tänkte att metallarmbandets lås verkade krångla.

Framme hos min kollega (som såg samma student bakifrån) undrade kollegan om hen somnat? Från platsen vi befann oss såg det ut som studenten låg över sin bänk. Eftersom jag nyligen passerat så visste jag svaret, hen fixade med sitt armbandsur. 



Långt senare räckte studenten upp handen för att få tillåtelse att lämna in tentan digitalt. Under stunden jag befann mig vid bänken så frågade jag om klockan krånglat?

"Nä, jag rengjorde den", svarade studenten.

"Jaha, min kollega trodde att du somnat", svarade jag med glimten i ögat.

"Inte idag men det har hänt att jag tagit en tupplur mitt i en tenta ... vi brukar ha gott om tid", svarade hen med en svag accent av norrländska.



Alltså, jag hajade till, hur många tar en power nap mitt i en tenta? Har aldrig hört talas om detta men tänkte i samma minut att kanske min egen pappa kunnat (för han kunde somna över allt och sova kortare stunder typ fem minuter för att ladda om).

Blev så klart "tvungen" att berätta för kollegan vilket innebar att vi nästan bröt ihop av skratt. Alla studenter är mer eller mindre stressade inför samt under en tenta, att kunna unna sig en tupplur är unikt och förutsätter att du verkligen kan slappna av. Wow!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar