måndag 5 december 2022

Julmusik



I love it! Känns härligt att själv få bestämma när, var och hur, de år jag arbetade i butik så var detta omöjligt då julslingorna spelades om och om igen ...

Då kunde jag fråga mig själv exakt hur less jag borde att vara till jul (om undertecknad ständigt utsattes för bjällerklang)? Det gick inte styra och än mindre välja att stänga av eller byta kanal? Att inte lyssna/höra var aldrig ett alternativ.

Men NU i år är det annorlunda. Runt ikring oss ljuder ljuvliga, stämningsfulla och magiska toner från radion/telefon/stereo ... när vi vill.  




Hemma är jag sparsam med alla intryck och varvar därför musiken för att slippa överdosering. Portionerar ut: advent, fix och pyssel så det räcker hela december. De juligaste låtarna får vänta till sista veckan före jul.




I min värld är det tid för adventljus, belysning, kalendrar, julklappsinköp, pepparkakor, glögg och saffransbröd. Lussekatter serveras runt Lucia och tomtarna anländer närmare jul. Var sak har sin tid, svensk tradition hos oss. Lagom mängder jul, överdos undviks i det längsta.





Vet de som redan i november fixat klart allt. Granen är klädd och alla julklappar är inköpta. Det passar inte mig. Hos oss njuts det hela december men utan stress. En sak i taget för lagom är bäst!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar