onsdag 28 oktober 2015

Mias Hattar : En filthatts födelse


För några veckor sedan tänkte jag att det var dags för en ny utmaning.
En bunt filt, garn och några fjärilar ...
det borde kunna bli en hatt.


Nu fick jag tänka utanför boxen. Hur skulle jag hitta formen?
Jag äger ingen hattstock.
Så jag gjorde som jag brukar, improviserade.
Med en stadig hatt under så klippte jag och nålade ihop bitarna.
Lite som att skulptera fram kullen på hatten.


 Dags att fixera, torka och sen klippa till brättet.
Ingen magisk virknål att ta hjälp av istället fik jag använda andra nålar och tråd.


När brättet väl satt på plats så kunde jag fokusera på dekorationsdetaljerna.
Garn, virknål och inköpta fjärilar.


Bara att ta fram synålen igen och färdigställa.
Så hokus pokus blev det en hatt av platt filt!


Tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar