måndag 5 oktober 2015

Tre fel under middagsdate

I helgen hade jag date med min man!
Vi ses visserligen varje dag, både morgon och kväll men det är inte ofta vi unnar oss "extra allt".
Så därför bokade jag bord ute.


Jag gillar lyxen att få ögna igenom en meny och välja de rätter som jag själv hoppar över att laga hemma, att bli serverad och att slippa diska. Nice!

Så vi duschade och klädde upp oss så där lite lagom. Tonårssonen applåderade, äntligen skulle han få vräka ut sig och äta pizza framför teven. En lugn lördagskväll hemma efter en sen konsertnatt i Stockholm kvällen innan. Sen tidig uppstigning söndagmorgon för att arbeta.

Vi lämnade sonen och promenerade iväg. Jag sa till mannen att han kunde låtsas att vi precis träffats så blev det ännu mer datingkänsla.
Vi hade valt en mysig restaurang med rustik inredning. Redan hemma hade vi kollat menyn så jag visste vad jag ville ha och mannen bestämde sig snabbt. Fel 1!


Tog inte lång stund så stod våra förrätter framför oss på bordet. Maten var god och vi försökte äta långsamt. Då märkte vi hur det stora sällskapet framför oss blev påskyndade av personalen att avsluta sin måltid?! Fel 2

Vi vet att i stort sätt alla restauranger har olika sittningstider. Just den vi valt hade enligt nätet 2,5 timme. Så vi visste att senast kl 21 måste vi vara klara. Nu kunde vi inte låta bli att fundera över hur länge de stora sällskapet, vilka uppenbarligen egentligen inte var klara, hade suttit?
De fick snabbt avsluta och flytta till en sittgrupp en bit bort vid baren.

Känslan av löpande band infann sig hos oss. Vill restaurangen verkligen att gästen ska få en allt igenom positiv matupplevelse? Tveksamt.

Fel 3. Vi hade beställt våra varmrätter samtidigt som förrätterna och så fort vi var klara med rätt nummer ett serverades rätt nummer två. Jag har aldrig varit med om så snabba puckar.
Hur god maten än var så insåg vi att vår middag ute snart skulle vara avklarad.

Vi åt så sakta vi kunde vilket blev en balansgång eftersom vi inte ville ha kall mat.
När en timme gått var våra tallrikar tomma och glasen urdruckna. Menyn erbjöd inga desserter vi var sugna på så vi beslöt att avrunda.

Smått snuvade på vår middag ute beslöt vi att ta en promenad och sen äta efterrätt hemma.
Vi kom halvvägs innan vi insåg att vi var för tunt klädda. Vi gick hem.


"Det är inte vårt fel att vi är hemma så här tidigt!" sa jag och mannen med en mun när sonen stirrade på oss. "Vi gömmer oss i spelrummet så kan du låtsas att vi inte kommit hem än."

Sagt och gjort. Vi fixade efterrätt och kollade film på popcorntime.
Blev trots allt en mysig lördagsdate.
Bäst av allt, jag somnade inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar