onsdag 23 augusti 2017

Hela valutareserven på kassabänken


I REA tider kan det bli brist på växel, många handlar kontant och eftersom priserna ofta ligger strax under jämn hundring så behövs många en och tvåkronor. På mitt jobb har vi INTE det problemet efter gårdagen.

Trodde på allvar att en kund tömde hela valutareserven när hon hällde ut 500kr i diverse mynt över kassadisken. Det var en och tvåkronor överallt och blev ett intensivt räknande.

När sen kund nummer två (några timmar senare) fyllde samma kassabänk med blanka tiokronor ( samma summa: 500kr) så ville jag instinktivt säga NEJ men det gjorde jag inte, istället räknade jag och fyllde kassalådan med flera nävar mynt.


Men alltså? Har folk tömt sina sparbössor?

Nu handlar det inte om att växla in gamla mynt som är på väg att bli ogiltiga (då hade jag förstått), istället betalades kläderna med nya fräscha.

Hur gör andra butiker? Vet att många ställen inte ens tar emot kontanter. Ja ja, oavsett hur andra gör så har vi INTE för lite myntväxel.


Hej svejs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar